18.12.2020
У зв’язку із ситуацією, що склалась із розповсюдженням COVID-19 та запровадженням карантинних заходів, можливості для перевірки бізнесу контролюючими органами були суттєво обмежені. Зазначені обмеження в основному були запроваджені такими законодавчими актами:
Закон України від 17.03.2020 р. No 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі — Закон № 530);
Закон України від 17.03.2020 р. No 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби» (COVID-19) (далі — Закон № 533).
Мораторій на перевірки заходів державного нагляду (контролю)
Відповідно до п. 4 розділу II. Прикінцеві положення Закону № 530, забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Відповідно до роз’яснення Міністерства, в Україні налічується мінімум дві великі категорії перевірок.
Перша категорія, на яку розповсюджується мораторій під час карантину — це так званий державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. Він ідентифікується за сферами контролю, а не за органами. Тобто в тієї ж Держпродспоживслужби близько 15 сфер контролю, й одні з них підпадають під дію мораторію (наприклад, захист рослин), інші — ні (наприклад, окремо виділене державне регулювання цін).
Під мораторій потрапляють перевірки пожежної безпеки, охорони праці, екологічні перевірки тощо (усього понад 80 сфер). Весь цей вид контролю регулюється Законом України від 05.04.2007 р. № 877 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон № 877).
Цим самим законом встановлено всі базові правила проведення перевірок, а також саме для цього виду контролю поширюється дія інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) — так званого Інспекційного порталу. На ньому для таких перевірок публікуються плани, результати, звіти про виконання планів.
Друга категорія — це перевірки, які здійснюються у сферах, що не підпадають під дію цього Закону (ст. 2 Закону № 877):
● валютного контролю;● податкового контролю;● митного контролю;● державного експортного контролю (крім деяких питань космічної діяльності);● контролю за дотриманням бюджетного законодавства;● банківського нагляду;● державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;● державного нагляду (контролю) у галузі телебачення й радіомовлення;● державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг;● державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.
Перевірки другої категорії не підпадають під мораторій (за винятком податкових, заборонених Законом № 533, про які піде мова нижче).
Окремо в роз’ясненні згадується державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції. Контроль у цій сфері здійснюють 7 органів згідно з переліком видів продукції, що підлягає контролю. Серед цих органів — Держпраці, ДСНС, Держпродспоживслужба.
Усі вони, з одного боку, перебувають під мораторієм для більшості з їхніх сфер контролю, але можуть здійснювати будь-які перевірки в частині ринкового нагляду. Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, затверджено постановою КМУ від 28.12.2016 р. № 1069.
Мораторій на податкові перевірки
Спочатку Законом № 533 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ було доповнено п. 522, відповідно до якого встановлювався мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03 по 31.05.2020 р., крім документальних позапланових перевірок із підстав, визначених пп. 78.1.8 ст. 78 ПКУ.
Згодом, коли стало очевидно, що ситуація з розповсюдженням хвороби є складнішою, ніж вважалось на початку, зазначений п. 522 було викладено в новій редакції, в якій він діє й до сьогодні.
Відповідно до чинної редакції п. 522, встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18.03.2020 р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Щоправда, виключень у порівнянні з попередньою редакцією побільшало. Так, виключення зроблене для:
● документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;● документальних позапланових перевірок із підстав, визначених пп. 78.1.7 та 78.1.8 ст. 78 ПКУ;● фактичних перевірок у частині порушення вимог законодавства в частині:● обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;● цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;● обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;● здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва й обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ст. 80 ПКУ.
Мораторій, що затягнувся, звичайно, дратує контролюючі органи. Відповідно до пояснювальної записки до Законопроєкту № 4101, у зв’язку з тим, що дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок встановлено на доволі великий проміжок часу, за період його дії (на сьогодні з 18.03.2020 р. по дату набрання чинності цим Законом) значна частка суб’єктів господарювання, які мають ризики несплати податків, залишаються неперевіреними. Окрім того, до податкових органів надходять скарги громадян із питань порушень порядку проведення розрахунків, ліцензування та неоформлення трудових відносин у різних сферах діяльності.
Тож, відповідно до законопроєкту № 4101, пропонувалося скасувати мораторій на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання, який відповідно до чинної редакції Перехідних положень ПКУ має діяти по останній календарний день місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого КМУ. Відповідно до запропонованих змін мораторій має закінчитись, коли законопроєкт стане законом та набере чинності.
Аналогічні зміни було запропоновано внести й до Закону України від 08.07.2010 р. № 2464–VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску.
Втім зазначений законопроєкт, прийнятий у першому читанні 03.11.2020 р., містить більш компромісну норму, відповідно до якої мораторій на проведення документальних перевірок платників податків з обсягом доходу до 20 млн грн за попередній календарний рік діє до 01.07.2021 р. Для підприємств із доходом понад 20 млн грн за попередній календарний рік мораторій на перевірки припиняється після того, як зазначений закон набере чинності.
Мораторій на надання інформації
Аналогічна ситуація склалась і з поданням інформації на вимогу контролюючого органу. Так, відповідно до п. 528 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених для ст. 73 і 78 ПКУ щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів, що надійшли (надійдуть) платникам податків по останній календарний день місяця (включно), у якому завершується дія карантину, встановленого КМУ.
Мораторій не розповсюджується на запити контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ.
З першого календарного дня місяця, наступного за місяцем, у якому завершується дія карантину, встановленого КМУ, перебіг строків, які зупинялися, продовжується з урахуванням часу, що минув до такого зупинення.
Зазначимо, що останнім часом, значно розповсюдились випадки, коли співробітники податкової служби значно виходять за межі повноважень у рамках здійснення камеральних перевірок і просять платників надати додаткові дані, які фактично мають надаватися в рамках здійснення документальних перевірок (наприклад, щодо причин здійснення уцінки чи дооцінки основних засобів, підстав для відображення тих чи інших господарських операцій тощо).
Надання такої інформації під час мораторію може здійснюватися лише за добровільним рішенням платника податків, після ретельного аналізу всіх можливих ризиків такого кроку.
Якщо у Вас є запитання або Вам потрібна консультація з питань податкового декларування, будь ласка, зв’яжіться з нами, ми зможемо Вам допомогти!
ЗАВАНТАЖИТИ СТАТТЮ У PDF
ТЕТЯНА ШЕВЦОВАСЕОau.moc.sulp-latipac%40avostvehs.t+38 (050) 310 99 03
КОНСТЯНТИН КРАСНОУХОВCOOau.moc.sulp-latipac%40vohkuonsark.k+38 (050) 462 48 83
вул. Гончарна, 9-А
м. Київ, Україна, 04071
www.capital-plus.com.ua